plakat z filmu przypomina gejowskie zeszyty komiksowe w konwencji s/m z lat 70.
Ray jest młodym policjantem, nowicjuszem Wydziału Zabójstw w Los Angeles. Jednym z jego największych problemów jest własne gejostwo, z którym sam nie do końca umie się uporać (ma za sobą nieudane małżeństwo). Tymczasem już w pierwszych dniach służby staje przed nie lada wyzwaniem: w mieście odnajdywane są kolejne zmasakrowane ciała młodych, prostytuujących się homoseksualistów. Wszystko wskazuje, że pojawił się seryjny morderca, który na własną rękę „czyści ulice”. Szukając świadków w branżowych lokalach, Ray trafia na Jacka, z którym spędza noc. Okazuje się, że dał się wciągnąć w pułapkę: rano kochanek spina go kajdankami, wyznaje, że jest zabójcą, i kradnie odznakę, która odnajdzie się dopiero w ustach kolejnej ofiary. Rozpoczyna się mordercza gra w kotka i myszkę, podczas której Ray zmuszony będzie ujawnić się przed współpracownikami, co – zgodnie z jego obawami – przysporzy mu dodatkowych problemów.
http://www.dailymotion.pl/swf/video/x8tlns_hard
zwiastun filmu
ocena QueerPop ★★★
Przyzwoity, dobrze zrealizowany thriller w staroświeckim tego słowa znaczeniu. Twórcom udało się połączyć sensacyjną intrygę z przekonującym obrazem problemu dyskryminacji gejów, która staje się niemal równorzędnym tematem opowieści. Do atutów dramaturgicznych należy równoległe pokazywanie historii z punktu widzenia charyzmatycznego mordercy oraz rozdartego policjanta. Groza budowana jest bez zbytniego epatowania brutalnymi obrazami, kumuluje się na poziomie psychologicznym. Zwroty akcji i wymowa całości rekompensują niedociągnięcia scenariusza czy obsady.
[kliknij czytaj więcej, by zobaczyć pełną recenzję, fotosy, info o filmie, oraz pobrać pliki]
Podobieństwo do Cruising jest zresztą czysto powierzchowne, nawet jeśli w warstwie muzyczno-wizualnej Huckert pozostaje bliski stylistyce lat 80. Al Pacino grał samotnego bohatera, który pogrąża się (wraz z widzem) w dotąd obcym mu, mrocznym i brutalnym świecie. Bohater Hard, Ray, od początku jest z tym światem związany, jako gej, chcąc nie chcąc – przynależy do niego. Ale jest i druga, podstawowa różnica: Ray ma wyrazistego antagonistę, którego poznajemy już w pierwszych scenach. Morderca, Jack, jest rosłym, przystojnym facetem o zmysłowym głosie, cechuje się zwierzęcym magnetyzmem, rodem z gejowskich świerszczyków. Cichą przystań w Los Angeles znajdzie u żonatego kryptogeja, który pozwoli mu u siebie zamieszkać, podsunie wszystko na tacy, i jeszcze z wdzięcznością da się regularnie posuwać. To on także pokaże Johnowi opuszczony budynek teatru, który ten przerobi z czasem na rzeźnię młodych homoseksualistów.
John trafnie wyczuwa homoseksualizm gliniarza i – jak to w takich filmach bywa – wciąga go w swoją grę. Kiedy karty zostają wyłożone na stół, Ray staje przed wyborem: przyzna się do swojego homoseksualizmu lub sam zostanie uznany za mordercę. O dziwo, w niedoli poprze go dopiero co poznany partner z Wydziału. Reszta gliniarzy podchodzi do sprawy więcej niż nieprzyjaźnie, posuwając się – przy cichej aprobacie zwierzchnika – do brutalnej napaści. Ray zostaje więc w rozgrywce sam na sam z mordercą, w dodatku odsunięty od sprawy, z jednym sprzymierzeńcem u boku.
Galeria fotosów z filmu:
Hard
USA 1998 thriller, 101 minut
scenariusz i reżyseria: John Huckert, John Matkowsky
język: angielski, polskie napisy: brak informacji
download info.